Kasteel Neuschwanstein

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Scheidgen - Echternach - Berdorf
Markering :
Afstand : 18 km
Start : Route d'Echternach 22 - 6250 Scheidgen
Coordinaten : 49.781594 , 6.359307

Vanaf de parking steken we de weg over en volgen de markeringen van de 'Mullerthal Trail'. We gaan in de noordoostelijke richting door het bos totdat we na ongeveer 1,5km wandelen aan een splitsing komen. Hier houden we rechts aan en gaan bergop. Wat verder lopen we tussen 2 grote rotsen door. We volgen de goed aangegeven markeringen en nemen onderweg de trapjes aangelegd in het bos. Wanneer we aan de grote betonbaan komen slaan we het 2de pad linksaf, langs de vangrail. Vlak erna gaan we over een brugje. Weer volgen we nu de markeringen die op verschillende plaatsen doorheen het bos zijn aangebracht. We steken weer een brugje over en steken vlak daarna een betonbaan over. Na ongeveer 2,5km komen we opnieuw aan een betonbaan en steken ook deze over.

Gedurende 2km volgen we het traject verder om dan een viewpoint te bereiken waar we een zicht hebben over 'Echternach' en zijn omgeving. Er is tevens een shelter waar we even kunnen pauzeren. Wanneer we onze tocht verderzetten komen we al vlug grote rotsformaties tegen waardoor het te volgen pad slingert. Zoals 'Wolfsschlucht', een reeks van trappen tussen een kloof, 'Labyrinth', een smalle doorgang tussen de rotsen en 'Hohlley', een door mensenhanden uitgeholde rots. Het is na ongeveer 4km wandelen na het viewpoint vooraleer we afwijken van het 'Mullerthal Trail'. Dit ter hoogte van 'Hohlley'. Hier volgen we de markering van het 'Fred Welter Trail', aangegeven met een 'gele X op een blauwe achtergrond'.

We stappen nu in de richting van 'Berdorf' doch passeren we het centrum niet. Er volgen nog enkele kleinere rotspartijen en brede kloven waardoor we wandelen. We bereiken een betonbaan aan een klein waterzuiveringsstation. Rechts achter ons zien we de kerk van 'Berdorf'. We slaan nu linksaf. We lopen zo'n 1,5km doorheen de weilanden en kunnen genieten van enkele verzichten. We gaan hierbij eerst bergop om daarna af te dalen aan de overzijde van een heuvel. Beneden aan de betonbaan gaan we links en daarna slaan we onmiddellijk terug rechtsaf aan het wandelbord. We volgen nu eerst een betonnen pad in het bos dat later overgaat in een onverhard wandelpad.

We komen opnieuw aan de splitsing waar we eerder het pad naar boven namen. We keren terug richting de parking in 'Scheidgen' via het eerder gelopen traject van het 'Mullerthal Trail'.