Rocher de Falize (Malmedy)

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Langs de oevers van de Statte en Höegne
Markering :
Afstand : 19 km
Start : Doodlopende straat, Oostelijk van de kerk van Solwaster
Coordinaten : 50.523814 , 5.975697
Bron : /

Voor deze wandeling rijden we naar het dorpje ' Solwaster '. Eens in het centrum aangekomen rijden we voorbij de kerk rechtdoor, even de bocht om en daarna een doodlopende straat in. Op het einde van deze straat zijn er enkele parkeerplaatsen aan de bosrand. Van hieruit starten we.

We wandelen het bos in en volgen rivier ' La Statte ' langs de oever. Hierbij gaan we meermaals over de rivier via enkele houten bruggen. We passeren ook de rotsformatie ' Bilisse ' en gaan daarna weer een houten brug over. We blijven steeds volgen en komen voorbij de ' Cascade des Nutons ', een kleine waterval van ' La Statte '. Even verderop gaan we langs een betonnen brug een steken een brede onverharde weg over.

Opnieuw volgen we verder de rivier. Uiteindelijk belanden we op een verharde baan. Deze volgen we lichtjes bergop richting de venen en ' La Croix des Fiancés ', dat amper 100 m afwijkt van onze route en dus zeker even bezocht moet worden.

We zetten de wandeling verder en gaan nu richting ' Pont de Baileu ', een brug over de ' Polleur ' en tevens een rustplaats met schuilhut. Daarna slaan we schuin rechts in om even verderop de markeringen van de GR-route te volgen. We blijven dit traject volgen totdat we een slagboom bereiken, hier slaan we rechtsaf.

Nu gaat het bergaf richting de oevers van ' La Höegne '. We volgen deze rivier totdat we aan de ' Eeuwfeestbrug ' komen. Hier slaan we rechtsaf. We wandelen nu over het populaire wandeltraject van ' La Höegne '. Dit volgen we volledig tot aan de parking ' Passerelle de Belleheid '. Rechts in de hoek van de parking slaan we het bos in.

We passeren nog een keer een betonbaan en zetten dan de laatste stappen via de bossen van ' Solwaster ' richting de parking waar we gestart zijn.

toegevoegd door HikingDB - op 01 Jul 2014
CAPTCHA Image
Gerrit Van Steerteghem schreef op 31 Oct 2015 - 17:49 volgende reactie

Prachtige wandeling, vandaag 31/10 gelopen. Ik ga ze later zeker nog eens doen, maar dan in de omgekeerde richting want uiteindelijk denk ik dat ik niet alle mooie dingen gezien heb aan La Höegne (nogal wat volk en bergaf - beter is geen volk en bergop ;-)
Wandelaar3680 schreef op 19 May 2019 - 15:05 volgende reactie

Gisteren heb ik deze wandeling gedaan en het is echt een topper. Ik had (natuurlijk) eerder al eens in deze omgeving gewandeld, maar het blijft er mooi. Let op: ik heb de GPS-track gevolgd, maar mogelijk (waarschijnlijk) heb ik daarbij over een "verboden" pad gewandeld. Bij de Pont de Baileu zag ik nl. in de struiken een "gevandaliseerd" bord liggen dat meer dan waarschijnlijk (ik heb het niet onderzocht, maar verderop zag ik op andere paden nog dergelijke borden) de toegang tot het pad verbood. Ik heb dat vermoedelijke verbod op eigen risico genegeerd, maar mogelijk zal deze route in de toekomst omgeleid moeten worden. Als je het mij vraagt zijn die toegangsverboden een plaag aan het worden in de Ardennen, maar ook bijvoorbeeld in de Hoge Kempen. En als je dan in zo een "verboden gebied" een jachtkansel ziet staan, heb ik soms de neiging dat verbod niet te zien ...