Rocher de Falize (Malmedy)

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

De Demervallei (Zichem)
Markering :
Afstand : 12,3 km
Start : Pater R. van de Wouwerstraat 15, 3271 Zichem
Coordinaten : 51.001824 , 4.984518

Deze keer hebben we onze inspiratie gehaald op de site van originelewandelingen.be en kwamen we uit op een wandeling in Zichem. Hoewel we deze streek al vrij goed kennen, besluiten we deze toch te proberen en zijn aangenaam verrast dat we toch nog nieuwe en zeer mooie paden kunnen ontdekken.

Het is een zeer mooie wandeling met veel afwisseling en vrijwel zonder moeilijkheden. Doch, op een gegeven ogenblik moet je een lus maken waarbij je uiteindelijk door een stuk erg verwilderd (moeras)gebied moet gaan van slechts enkele honderden meters. Wij hebben dit stuk in het midden van de zomer gedaan en het heeft ons een uur gekost om ons een weg te banen door dit kleine gebied. Met een kapmes had het allicht veel sneller gegaan maar we hebben ons moeten beredden met hetgeen we ter plaatse vonden, stokken. Het probleem is dat de netels, doornen en struikgewas tot boven je uitkomen en erg dicht begroeid is. Dit moerasgebied geeft de wandeling geen meerwaarde en loont uiteindelijk niet de moeite, doch het is ofwel terugkeren op ongeveer 75% van de lus, ofwel de lus overslaan maar dan mis je een stuk natuurgebied, ofwel kan je ook nog rechtstreeks naar de vogelkijkhut gaan die een mooi uitzicht geeft over de vijvers, ofwel baan je je er net als ons een weg door. Handig is wel dat je hier een gps hebt zodat je je kan richten naar je doel want een pad is er niet.

Starten doen we vanaf de parking ter hoogte van de kerk van Zichem. Meteen zit je hier op de route. Vanaf de parking gaan we naar de rivier de Demer en zien rechts van ons de watermolen, doch we draaien naar links op het pad dat de Demer volgt en beginnen aan onze tocht. Na ongeveer een kilometer sla je aan een wit huis met plat dak, linksaf om ietsje verder een pad rechts in te slaan dat tussen afsluitingen loopt aan een sparrenbos. Aan het einde van dit pad, sla je rechts een veldweg in die je terug naar de Demer brengt. Deze volg je dan stroomafwaarts en brengt je uiteindelijk naar de bebouwde kom van Testelt. Wanneer je aan de rijbaan komt, ga je rechts af, steek je de brug over de Demer over en gaat meteen naar links naar de oude watermolen.

Je volgt naar rechts tot aan het T-punt. Hier draai je links om vervolgens de eerste straat (Pastoriestraat) rechts in te slaan. Hier steken we de spoorweg over en 250 m verder sla je rechtsaf de Bergstraat in. Het straatje links negeer je en loop je rechtdoor naar een kapelletje. Een 20 meter achter deze kapel, ga je links het stijgend bospad op. Op dit pad houd je rechts aan en volgt de rand van de helling richting de zendmast. Ook hier blijf je gewoon rechtdoor gaan. Uiteindelijk kom je bij een splitsing met verschillende wegen aan een wijngaard. Je gaat niet rechtdoor vlak langs de wijngaard maar gaat eerst enkele meters naar links om dan het pad rechts (dat evenwijdig loopt met het pad naast de wijngaard) te nemen. Aan de linkerkant kom je een grasveld tegen en rechts een akker. Aan het einde van dit akker, vlak voor een groot grasveld, ga je rechtsaf en het bos in. Je passeert nog een pad rechts en links maar je loopt gewoon rechtdoor. Het pad komt uit aan een afsluiting en hier ga je naar rechts tot de brede weg. Daar begint de lus welke hiervoor vermeld (met het moeilijke gedeelte).

Om de lus te maken (of om naar de vogelkijkhut te gaan), ga je hier naar links. Iets verder in de bocht, ga je rechtsaf en komt meteen aan een wegwijzer naar de vogelkijkhut (rechtdoor), welke een paar honderd meter verder ligt over een goed begaanbaar pad. Dit doen we niet en aan het bord draaien we naar links maar komen wel via de vogelkijkhut terug. We volgen het pad om even later rechts, de GR5, in te slaan richting de visvijvers. Aan de visvijvers, ga je via de linkerkant van de kantine naar het pad dat tegen de visvijvers loopt. Je volgt dit pad waarbij de 2 visvijvers dus rechts van je liggen en gaat het bos in. Even verder sla je rechtsaf en meteen erna naar links. Je wandelt rechtdoor en net voor de asfaltweg, ga je rechtsaf. Na 200 meter is er een splitsing met een afsluiting op de weg rechtdoor. Hier gaan we rechts en kunnen het pad nog een 100 200 meter volgen. Vanaf dan begint met moeilijke, haast ondoordringbare gebied van, ik gok, een 400 500 meter. Eerst loop je tussen de grachten tot aan een bos. Aan het bos ga je links en blijft aan de linkerkant van het bos waar je even verder de gracht kan oversteken. Enmaal de gracht over, zagen we geen enkel pad. Voor je zie je een verwilderd en drassig gebied. Dit moet je oversteken, wij hebben dit schuin gedaan naar rechts toe, en vervolgens moet je nog een klein stukje bos door om uiteindelijk op een mooi begaanbaar pad vlak bij de vogelkijkhut te komen. Dit pad volg je rechtdoor en komt terug uit aan het bord (wegwijzer vogelkijkhut) waar je daarstraks links bent afgedraaid.

Uitgekomen aan het bord, gaan we rechtdoor richting de asfaltweg en daar ga je naar links tot we terug aan de splitsing van het begin van de lus uitkomen. Hier volgen we gewoon rechtdoor en wandelen langs enkele vijvers die links van ons liggen. Na de tweede vijver, slaan we linksaf en gaan een houten brug over naar het begrazingsgebied. Hier volg je gewoon het pad dat tussen enkele vennen loopt en tussen de galloways. Het pad volgt vervolgens een tijd de beek Hulpe. Aan de brug, ga je de Hulpe over en ga je richting de spoorlijn. Het pad gaat naar links en loopt langs de spoorlijn. Aan het einde loopt het pad langs de linkerkant van de oude gebouwen van de spoorweg en komt uit op een drukke baan (N212). Je gaat naar rechts, steekt de spoorweg over en een 100 meter verder, bij het einde van een brug, sla je rechtsaf en volgt het pad tot aan de Demer. Daar sla je naar links af en volgt de Demer stroomopwaarts terug richting de drukke baan. Deze steek je rechtdoor over en volg je de rivier tot aan de Maagdentoren. Hier ga je rechts de brug over en loop je aan de andere kant van de rivier terug richting de N212. We draaien naar links en volgen heel even de N212. Aan de volgende brug gaan we rechts langs het water terug naar de watermolen en naar de parking.