Rocca di Manerba

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Genk (C-mine) - Helchteren
Markering :
Afstand : 21,1 km
Start : Evence Coppéelaan 89, 3600 Genk
Coordinaten : 50.981941 , 5.492866
Bron : /

We starten aan de voorzijde van de 'C-mine' en lopen langs links, over het fietspad, langsheen het gebouw. Zo'n 150 meter verder slaan we rechtsaf, nemen een trap en wandelen zo aan de achterzijde van het gebouw langs de schachtbokken door. Aan de overzijde lopen we via de parking tot de volgende straat. We slaan linksaf en slaan daarna de eerste straat rechtsaf. Zo'n 600 meter verder, na een bocht, slaan we linksaf een doodlopende straat in. Deze gaat even later over in een onverhard wandelpad. Aan een kruising slaan we eerst rechtsaf en daarna slaan we linksaf. We komen aan een kleine waterloop en slaan rechtsaf om deze evenwijdig te volgen. We blijven steeds rechtdoor volgen tot we aan de achterzijde van een gebouw van de industriezone komen. We slaan rechtsaf, volgen 300 meter en slaan dan rechtsaf aan de toegangspoort van een woning. We lopen deze weg tot het einde en slaan dan linksaf. We volgen het fietspad op de industriezone. In de bocht blijven we rechtdoor volgen en steken de spoorweg over. Net voor de brug van de autosnelweg slaan we links een fietspad in.

Honderd meter verder verlaten we het fietspad en lopen rechtdoor over een smal wandelpad langs de autosnelweg. Even later draaien we linksaf en slaan onmiddellijk daarna rechtsaf. We komen aan een Y-splitsing en houden hier links aan. Iets meer dan 500 meter verder komen we aan een weg met rotonde. We slaan linksaf, lopen onder de fietstunnel door en slaan daarna rechtsaf. Driehonderd meter verder is er weer een tunnel waar we doorheen lopen. Aan de overzijde slaan we rechts een wandelpad in en slaan verderop linksaf. We komen opnieuw aan een kruising en slaan rechtsaf. Driehonderd meter verder slaan we linksaf. Even later buigt het pad af naar rechts. Op het einde gekomen, slaan we rechtsaf en lopen richting de 'N726'. We slaan linksaf en steken via de brug de autosnelweg over. Beneden aangekomen, slaan we rechts een wandelpad in. Hier volgen we de wit-rode markeringen van de GR-route. Een volgende kruising in het bos lopen we schuin rechtdoor. Vierhonderd meter verder komen we op de 'Hengelhoefstraat' en slaan rechtsaf. Onmiddellijk daarna slaan we links een wandelpad in en volgen nog steeds de GR-route.

We slingeren door het bos en komen aan enkele bungalows waar we tussendoor dienen te wandelen. We passeren het zwembad en blijven daarna steeds rechtdoor volgen tot we aan de omheining van een camping komen. We slaan linksaf en slaan de volgende kruising rechtsaf. Net geen 100 meter verder slaan we links een smaller pad in. Ook hier volgen we de GR-markeringen en dienen twee keer een weg over te steken voordat we aan een toegangspoortje van de 'Ten Haagdoornse heide' komen. Eens door dit poortje volgen we rechtdoor. We lopen onder een hoogspanningslijn door en slaan 200 meter na de mast rechtsaf. We doorkruisen de heide en wandelen opnieuw door eenzelfde poortje aan de overzijde. Verderop komen we aan een ijzeren poort en slaan hier linksaf. Vierhonderd meter verder slaan we rechtsaf, passeren een zitbank en houden daarna links aan. Een volgende kruising slaan we linksaf, daarna lopen we rechtdoor en arriveren op een verharde weg.

We slaan rechtsaf en onmiddellijk daarna linksaf. Driehonderd meter verder komen we aan een zitbank en infobord, hier slaan we rechtsaf. Vierhonderd meter verder slaan we linksaf en wandelen door een poortje. Zeshonderd meter verder komen we opnieuw aan een poortje en slaan rechtsaf. We volgen een brede grindweg voor ongeveer 600 meter en slaan daarna linksaf aan een infobord. Niet veel later wordt het pad modderig, toch blijven we rechtdoor volgen. Op het einde gekomen, slaan we rechtsaf. Even later steken we een baan rechtdoor over. Wanneer we op een kruising van wandelwegen komen slaan we rechtsaf. We gaan over een brugje en daarna buigt het pad af naar links. We houden links aan en blijven rechtdoor volgen tot op het einde. We slaan daarna linksaf en wandelen richting een asfaltweg. We volgen naar links en slaan vlak daarna rechts een wandelpad in. Vijftig meter verder slaan we linksaf en wandelen via het vlonderpad naar de overzijde. We houden daarna rechts aan en slaan linksaf aan de volgende kruising.

Honderdvijftig meter verder komen we uit het bos, lopen rechtdoor en volgen het fietspad langs het domein 'De Plas'. Wanneer het fietspad links afbuigt, blijven we het nog zo'n 600 meter volgen en slaan dan rechts een smal wandelpad in, voorzien van de GR-markeringen. We volgen eerst een mooie singletrack, daarna wordt het pad wat breder. We volgen de rand van het militair domein en komen uiteindelijk aan een fietspad. We steken dit over en blijven rechtdoor volgen. Vijfhonderd meter verder verlaten we het traject van de GR en slaan linksaf. Even later komen we op een baan, slaan rechtsaf en volgen even het fietspad. Nog geen honderd meter verder slaan we links een wandelpad in. Driehonderd meter verder slaan we scherp rechtsaf. We houden links aan en slaan 250 meter verder linksaf. We blijven rechts volgen en slaan daarna rechtsaf. We wandelen richting de 'Maastrichtssestraat' maar slaan net ervoor scherp linksaf. Wanneer we aan een poort komen lopen we er rechts langs. Een volgende kruising slaan we linksaf. Via een brugje steken we de 'Schansbeek' over. We slaan daarna rechtsaf en houden even later links aan. We komen op een groter bospad en volgen dit naar rechts.

De volgende kruising slaan we linksaf en wandelen zo tot aan een omheining alwaar we rechtsaf slaan. Eens uit het bos komen we op een asfaltweg en slaan rechtsaf. De eerstvolgende straat slaan we linksaf. De volgende straat slaan we rechtsaf en lopen tot de 'Maatrichtsestraat'. Hier slaan we linksaf en krijgen een eerste zicht op de kerk van 'Helchteren'. We slaan de eerstvolgende straat terug rechtsaf en slaan weer linksaf aan een krantenwinkel. We slaan rechtsaf en wandelen tussen de gebouwen tot aan de 'N719'. We zien links van ons de bushalte en het gemeentehuis waar we onze route eindigen.