Cima Capi

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Opglabbeek - Genk (C-mine)
Markering :
Afstand : 16,5 km
Start : Kapelstraat 8, 3660 Opglabbeek
Coordinaten : 51.043288 , 5.583767
Bron : /

We stappen richting het gemeentehuis en gaan zo de 'Kimpenstraat' in. Op het einde gekomen, slaan we linksaf en gaan tot aan de 'Weg naar Zwartberg'. We steken over via het zebrapad en slaan aan de overzijde de 'Hermisweg' in. Deze lopen we tot het einde en slaan dan rechtsaf de 'Kiewitstraat' in. We arriveren op de 'Stegerweg' en slaan linksaf. Ook deze weg lopen we helemaal tot op het einde en slaan daarna rechtsaf. Op het kruispunt dat daarop volgt, slaan we rechtsaf de 'Groenstraat' in. De eerstvolgende straat slaan we linksaf. Honderd meter verder verlaten we de asfaltweg en slaan links een bospad in. Wanneer dit pad afbuigt naar rechts blijven we rechtdoor volgen en bereiken zo de 'Sint-Hubertuslaan'. We slaan rechtsaf en 80 meter verder slaan we terug links het bos in. We blijven rechtdoor volgen tot op de 'Heikantstraat' en slaan dan rechtsaf. Honderdvijftig meter verder slaan we linksaf aan een zitbank.

We passeren enkele aangelegde waterplassen, steken daarna een pad rechtdoor over en komen langs een zitbank. Honderd meter verder slaan we linksaf en nog eens 80 meter verder slaan we rechtsaf. We volgen rechtdoor tot aan een Y-splitsing en houden links aan. Onmiddellijk daarna slaan we rechtsaf. We volgen de markeringen van een lokaal traject en slaan twee maal linksaf en keer rechtsaf. We lopen nog zo'n 300-tal meter vrijwel rechtdoor en slaan dan rechtsaf. Honderd meter verder slaan we links het natuurgebied van de 'Bosbeekvallei' in. We volgen het centrale pad dat in tegenwijzerzin rond de visvijver loopt. Een 300-tal meter verder slaan we rechtsaf en daarna het eerste pad linksaf. Tweehonderd meter verder slaan we rechtsaf. Verderop passeren we een picknicktafel en komen zo aan een andere ingang van de 'Bosbeekvallei'. We blijven rechtdoor volgen aan het infobord en gaan dus niet naar de parking.

Wanneer we op een asfaltweg komen, blijven we rechtdoor volgen. Na een scherpe bocht wandelen we tot aan het volgende kruispunt en slaan rechtsaf een doodlopende straat in. Deze weg gaat even later over in een veldweg. We lopen richting een hoogspanningslijn en blijven rechtdoor volgen wanneer we deze boven ons hebben. De volgende Y-splitsing houden we rechts aan. De volgende kruising wandelen we rechtdoor en 200 meter verder slaan we linksaf. We passeren een kleine jachttoren en slaan de volgende kruising rechtsaf. Zo'n 150 meter verder slaan we linksaf en passeren even later enkele barelen. We blijven rechtdoor volgen en krijgen al gauw zicht op de 'Mijnterril van Waterschei'. We wandelen nu het recreatiegebied 'Thorpark' in. We blijven het pad langs de bosrand volgen en komen aan enkele betonnen trappen. Hier gaan we omhoog, slaan rechtsaf en daarna slaan we scherp linksaf om de laagste van de twee zandbergen te beklimmen. Op de top aangekomen, wandelen we naar links en kunnen zo de terril weer afdalen. Beneden aangekomen slaan we rechtsaf, lopen voor de vijver door en slaan dan linksaf.

We volgen rechtdoor tot op einde en slaan dan linksaf. Tweehonderd meter verder slaan we rechtsaf en dalen af aan een reeks van betonnen treden. We steken de oude spoorweg over en volgen de wandelbordjes richting enkele vijvers. We komen nu in de 'Stiemerbeekvallei'. We blijven het pad langs de vijver volgen tot aan een zitbank en slaan dan rechtsaf. We lopen geruime tijd rechtdoor, passeren enkele veeroosters, lopen onder de hoogspanningslijn door en slaan dan rechtsaf een plankenpad op. Op het einde hiervan slaan we rechtsaf en steken een brugje met trappen over. We slaan rechtsaf en volgen het fietspad tot aan de ingang van het gebouw 'Thor Central'.

Vanaf de ingang lopen we naar het westen, richting de 'N744' en steken deze aan de verkeerslichten over. Aan de overzijde slaan we linksaf en volgen het fietspad. De eerstvolgende straat slaan we rechtsaf. Het volgende kruispunt slaan we rechtsaf de 'Hermesdijkstraat' in. Wat verder steken we over en gaan schuin rechts de doodlopende straat in. Op het einde van de straat slaan we rechtsaf en daarna linksaf om zo langs de 'Stiemerbeek' te wandelen. De volgende kruising steken we de beek over via een brug. We komen in de 'Elshoutstraat' en slaan linksaf. Een volgende kruising slaan we opnieuw linksaf. Vlak daarna slaan we rechts de 'Rijtstraat' in. Aan een kruispunt van van hoogspanningslijnen slaan we linksaf. Even later steken we de 'Stiemerbeek' opnieuw over. We blijven rechtdoor volgen tot we op een drukkere baan komen (Herenstraat) en slaan rechtsaf. Via de brug steken we de autosnelweg 'E314' over.

Vlak aan de overzijde slaan we twee maal rechtsaf en wandelen zo richting een geluidsscherm langs de autosnelweg. We lopen hier even langs en volgen daarna naar links. We komen op de 'Laatgoedstraat' en houden rechts aan. Het eerstvolgende kruispunt slaan we rechtsaf en gaan terug richting de 'Stiemerbeek'. Aan de archeologische site (Motrune) slaan we linksaf en volgen opnieuw de oever van de beek. Driehonderdvijftig meter verder steken we de 'Emile Van Dorenlaan' over en vervolgen het pad aan de overzijde langs de oever. Een kleine kilometer verder stopt het wandelpad en slaan we twee maal rechtsaf. We slaan linksaf en gaan door de tunnel van de 'N76'. Aan de overzijde blijven we rechtdoor volgen langsheen de rotonde en lopen richting de schachtbokken van 'C-mine'. Aan de volgende rotonde steken we rechtdoor over en eindigen aan de overzijde.