Monthermé (Frankrijk)

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Meeuwen - Opglabbeek
Markering :
Afstand : 21,3 km
Start : Kerkplein 1, 3670 Meeuwen
Coordinaten : 51.096368 , 5.521247
Bron : /

Aan de kerk steken we de hoofdweg over, wandelen langs de voorzijde van het gemeentehuis en slaan dan rechtsaf de 'Hoekstraat' in. Achter de bocht blijven we rechtdoor volgen en slaan een steegje in. We komen in de 'Salviastraat' en volgen deze tot het einde. We slaan daarna linksaf en steken opnieuw de hoofdweg over. We volgen de 'Genitsstraat' en slaan achter de bocht de 2de straat rechtsaf. Zo'n 600-tal meter verder lopen we door een fietstunnel en komen aan een splitsing van wandelwegen. We kiezen voor het middelste pad dat naar het zuidoosten loopt. Even later steken we de 'Akkerstraat' over en blijven rechtdoor volgen. Aan de volgende Y-splitsing houden we rechts aan en lopen onder de hoogspanning door. Deze hoogspanningslijn zullen we trouwens een tijdje evenwijdig mee volgen. Opnieuw volgt er een Y-splitsing, we volgen het rechtse ruiterpad (120). We blijven nog zeker twee km rechtdoor volgen en steken onderweg een drukkere baan, de 'Ophovenstraat' over. Daarna komen we aan een fietspad dat we kruisen en even later zien we enkele markeringen van lokale wandelpaden. Verderop staat een betonnen grenspaal, hier lopen we rechtdoor verder.

Het eerstvolgende wandelpad naar rechts, slaan we in. We lopen opnieuw onder de hoogspanning door en lopen zo langs het 'Turfven'. Een vijfhonderdtal meter verder slaan we linksaf en volgen een fietspad tot aan de 'Ruiterskuilen'. Na dit ven slaan we links een wandelpad in. We blijven voor bijna twee kilometer rechtdoor volgen en kruisen dan een breder bospad. De eerstvolgende kruising slaan we linksaf, de volgende slaan we rechtsaf. We lopen tussen twee houten muurtjes door en houden links aan. Daarna houden we rechts aan en lopen langs een kleine heuvel door. Verderop slaan we rechtsaf en lopen opnieuw tussen twee houten muurtjes door. Een 150-tal meter verder slaan we linksaf. We volgen 600 meter rechtdoor en slaan dan linksaf. We passeren een houten bareel, volgen het wandelpad dat rechts afbuigt en lopen daarna rechtdoor richting de 'N730'.

We steken hier bijna rechtdoor over en slaan een moeilijk zichtbaar wandelpad in aan de overzijde. Wanneer we aan een houten bareel komen, slaan we rechtsaf. We volgen het pad dat links afbuigt en lopen daarna rechtdoor tot aan een grindpad. We slaan linksaf en slaan aan het infobord 'Oudsberg' terug rechtsaf. Een eerste kruising houden we rechts aan en lopen nog een 300-tal meter verder. Nog voor een afsluiting die we op enkele tientallen meters zien liggen, slaan we linksaf. We volgen het centrale wandelpad en slaan iets meer dan 100 meter verder rechtsaf en volgen de bosrand. Op het einde gekomen slaan we rechtsaf en dadelijk weer linksaf aan het infobord. Na enkele honderden meters komen we op de 'Oudsberg' en dienen hem te beklimmen.

Wanneer we aan de overzijde gekomen zijn, slaan we rechtsaf (We dienen een beschermd Fauna en Flora gebied te vermijden). We lopen een 400-tal meter verder richting een ingang van de 'Oudsberg' met daarbij een jeugdverblijfscentrum. Daar aangekomen, slaan we linksaf een wandelpad in. We lopen zo'n zevenhonderd meter rechtdoor, passeren meermaals verbodsborden en kunnen dan finaal rechtsaf. We komen even later opnieuw aan een infobord en slaan rechtsaf. Zo'n 300 meter verder passeren we enkele houten huisjes en slaan nadien rechtsaf om zo richting een kapel in het bos te wandelen. Na de kapel lopen we nog een 300-tal meter verder en slaan dan linksaf voor een bareel (We zijn nu rond het beschermd gebied gelopen). We lopen rechtdoor, passeren 'Camping Zavelbos' en slaan dan rechtsaf (fietspad). We gaan over het houten brugje, passeren een picknickbank en steken daarna de baan (Weg-Naar-Opoeteren) over.

We nemen het meest linkse pad dat pal naar het zuiden loopt. In de bocht lopen we rechtdoor verder. Aan een volgende kruising slaan we rechtsaf. We blijven volgen tot op een breder bospad en slaan dan linksaf. We passeren een kleine jachttoren en komen even later op een asfaltweg. We steken schuin over en slaan het wandelpad aan de overzijde in. We lopen rechtdoor in de bocht en slaan 200 meter verder linksaf. We lopen in zuidwestelijke richting en komen op de 'Molenweg'. We slaan rechtsaf en daarna linksaf de 'Diepestraat' in. Vijfhonderd meter verder, na de bocht, slaan we links een klein wandelpad in. We zijn nu aangekomen in de 'Bosbeekvallei'. Wanneer we terug op een straat komen steken we schuin over en volgen het wandelpad langs een weide. Uiteindelijk wandelen we door een houten poortje en slaan rechtsaf.

De volgende kruising slaan we linksaf en daarna slaan we rechtsaf. Tweehonderd meter verder slaan we linksaf een veldweg in die overgaat in de 'Schansstraat'. Op het einde van deze straat slaan we linksaf. Een 300-tal meter verder slaan we rechts een veldweg in die langs een woning loopt. We komen op de 'Hoeverkerweg' en wandelen aan de overzijde de doodlopende straat in. We komen op de 'Oude Asserweg' en slaan rechtsaf. We blijven rechtdoor volgen richting het centrum van 'Opglabbeek' en zien even later de kerk. We steken over aan de rotonde een eindigen aan de bushaltes.