Asselborn (GH Luxemburg)

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Greenspot Grootloon
Markering :
Afstand : 9,1 km
Start : Nieuwland 5 - 3840 Borgloon (Parking3)
Coordinaten : 50.803490 , 5.343952

We hebben deze wandeling gedaan op 19/04/2019, een week na de piek van de bloesemperiode. De wandeling start in het centrum van Borgloon en is volledig bewegwijzerd met een oranje kruis (+). Parkeren is, zeker in deze periode, een beetje rampzalig. Er zijn verschillende stadsparkings maar velen zijn volzet gezien deze streek niet alleen door wandelaars, maar zeker ook door fietsers bekend is. We hebben ons geparkeerd op parking 3 Nieuwland en is gratis.

Komende van deze parking, gaan we naar rechts tot het einde van de straat en slaan dan linksaf richting centrum. Even verderop slaan we terug linksaf (Albertplein) en volgen deze straat. We komen aan een soort Y-splitsing en gaan als het ware rechtdoor de éénrichtingsstraat in (Papenstraat). Aan het blauwe verkeersbord van éénrichtingsverkeer, zien we reeds de oranje markering.

Al snel komen we in het centrum met zijn gevulde terrasjes en rechts van ons de kerk. We gaan richting de kerk om aan de achterkant van deze kerk een smal steegje (Padonck) in te gaan. Dit steegje buigt naar linksaf en aan het volgende kruispunt, slaan we rechts de Tongersestraat in. Ter hoogte van huisnummer 18 slaan we rechts het zeer smalle Kattesteegje in. We volgen de markeringen die ons leiden naar een tunnel onder de St-Truidersteenweg. Eénmaal aan de andere zijde van deze grote baan, splits de wandeling naar links en rechts. We opteren naar rechts en doen de wandeling verder tegenwijzerzin.

Een mooi, onverhard pad laat ons genieten van het heuvelige landschap met mooie vergezichten en bloesems. Onderweg zien we in de verte het kasteel Hulsberg (1882), het Romeinse villa-landschap, een kunstwerk dat een woord vormt (probeer het te lezen) en naar het einde toe de befaamde doorkijkkerk. Even later komen we terug aan de tunnel uit om via deze aan de andere zijde te komen van de grote baan. Nu volgen we links ons pad verder en keren terug naar het centrum.

Het is één van de mooiste bloesemtochten door de variatie, het prachtige landschap en bezienswaardigheden.