Spoorwegviaduct van Roanne-Coo over de Amblève

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

GR57 (Sy - Barvaux)
Markering :
Afstand : 22,1 km
Start : Rue Principale 34 - 4190 Ferrières
Coordinaten : 50.402790 , 5.524978

Links van de kerk in 'Sy' start het wandelpad met enkele trappen die bergopwaarts het bos in leiden. Boven aangekomen volgen we de heuvelkam en komen zo'n 500 verder op een baan (Route de Sy). We volgen deze nog geen 50 meter en slaan dan rechts opnieuw het bos in. We volgen voor meer dan twee kilometer het wandelpad door het bos en slaan dan rechtsaf om af te dalen richting 'Logne'. Beneden op de asfaltweg aangekomen, slaan we rechtsaf. De volgende kruising slaan we twee maal linksaf. We houden links aan en komen zo'n 250 meter verder aan enkele trappen die we volgen. We steken de weg over en gaan verder aan de overzijde tot boven. We lopen even door het bos en wandelen dan dwars door een weide. Daarna slaan we rechtsaf.

We lopen tussen enkele weiden, passeren een kapel (Kapel St Rahi) en blijven steeds rechtdoor volgen tot op 'Rue d'izier'. We slaan de tweede straat linksaf en lopen langs een reeks woningen. We volgen rechtdoor aan de volgende kruising en wandelen zo het bos in. Op het einde van de bocht naar rechts slaan we links een smal onopvallend wandelpad in. Wanneer we zo'n 500 meter verder uit het bos komen, slaan we rechtsaf aan de grot 'Coléoptère'. Achter de bocht houden we links aan. Driehonderd meter verder draait de weg scherp naar rechts en lopen zo tot de 'N806'. We wandelen honderd meter langs de baan en slaan dan schuin rechts een wandelweg in. We houden links aan en via een passerelle steken we de rivier 'Aisne' over.

Het smalle pad wordt breder en we beginnen flink te stijgen. Boven aangekomen slaan we rechtsaf op de kruising. We lopen tot de afsluiting van een weide en slaan rechtsaf. Een eerste kruising lopen we rechtdoor, een tweede kruising slaan we scherp linksaf. We lopen over een mooie heuvelkam, lopen onder een hoogspanningslijn door en komen uiteindelijk aan een wandelpoortje. We slaan rechtsaf en lopen door de schapenweide naar beneden. Na het tweede wandelpoortje slaan we rechtsaf. Na nog een kilometer wandelen komen we op een asfaltweg die we blijven volgen. We komen opnieuw op de 'N806' en slaan linksaf. We steken de drukke 'N86' in 'Bomal' over en lopen verder richting de spoorweg. We steken zowel de 'Ourthe ' als de spoorweg over en blijven de baan verder bergopwaarts volgen. Zeshonderd meter verder verlaten we de baan en slaan schuin rechts een breed wandelpad in.

Op de splitsing volgen we rechtdoor en lopen even later door een holle weg tot aan een waterstation. Daarna volgen we een smal pad tussen de prikkeldraad van enkele weiden. We slaan verderop rechtsaf en lopen door een weide tot we het hoogste punt bereiken. We gaan verder over een veldweg tot aan de asfaltbaan. Aan de overzijde van de weg slaan we een wandelpad in dat het bos in leidt. Zo'n 600-tal meter verder lopen we door een weide en vervolgen ons traject over een smal pad in het bos. Nog 700 meter verder komen we op een T-splitsing en slaan linksaf. We blijven rechtdoor volgen en komen uiteindelijk op een asfaltweg. We volgen de markeringen doorheen het dorpje 'Warre' en slaan dan schuin rechts een veldweg in. We lopen onderweg langs een zitbank en dalen steeds meer af. We passeren de 'kapel van Notre Dame de Cherra' en arriveren op een kruising van wegen.

We slaan linksaf, volgen even de grote baan en slaan dan links een weg langs de 'Ourthe' in. We lopen tot aan de brug en steken de rivier over. Eens we de brug over zijn volgen we aandachtig de markeringen van de GR doorheen het centrum van 'Durbuy'. Wanneer we aan een parking komen klimmen we via een wandelpad uit de vallei. Wanneer we op een smalle en verharde weg komen, slaan we rechtsaf. We houden rechts op de Y-splitsing en gaan zo tot 'Rue des Crêtes'. We slaan linksaf en blijven rechtdoor volgen tot we ter hoogte van een GSM-mast komen. We slaan rechtsaf, lopen langs de mast en enkele sportterreinen. We blijven dit pad geruime tijd volgen, komen later op een asfaltweg en gaan zo tot het centrum van 'Barvaux'. We lopen rechtdoor aan de rotonde, passeren de kerk en slaan na nog 200 meter wandelen rechtsaf richting het station. Na zo'n 400 meter bereiken we de spoorweg en het einde van onze etappe.