Observatiebunker MN18 - Saint-Jean-Sart (Aubel)

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Eisleck Lee Trail 2/3 (Bourscheid-Moulin - Hoscheid)
Markering :
Afstand : 19,8 km
Start : Rue du Ch‚teau - 9164 Bourscheid
Coordinaten : 49.913817 , 6.088185

We vertrekken aan de brug in Bourscheid-Moulin en gaan richting het hotel. Na de bocht slaan we schuin rechts een weg in. Verderop verlaten we de weg en houden links aan. We wandelen stroomopwaarts langs de oever van de 'SŻre'. We lopen richting de spoorwegtunnel en steken deze na een kleine klim over via een brugje. Aan de overzijde vervolgen we ons traject langs de oever. Zo'n 700 meter verder slaan we linksaf en beginnen aan een klim. Na ongeveer 350 meter slaan we rechtsaf aan een zitbank. We dalen even en draaien naar rechts. Daarna draait het pad naar links richting het noorden. Op een eerste Y-splitsing houden we links aan, aan de volgende houden we rechts aan. Er volgt een kleine klim waarna we op een smal pad komen langsheen de heuvelkam dat afgewisseld wordt door klimmen en dalen. We komen na 400 meter nabij een boerderij (Fťischterhaff). We lopen enkele trappen op en gaan dan doorheen de weide tot aan de weg. Hier steken we rechtdoor over.

We volgen een veldweg die het bos in loopt. We gaan voor meer dan 1,5 km doorheen het bos en dienen steeds meer en meer te stijgen. We volgen de markeringen en gaan voornamelijk richting het zuiden tot we uiteindelijk op een baan (CR348) komen. We slaan rechtsaf en slaan 150 meter verder links een straat in. We slaan opnieuw rechtsaf en lopen richting een klein gebouw in de verte, het panoramisch uitzichtpunt 'Napoleonsknšppchen'. Nadien volgen de veldweg verder terug tot aan de grote baan waar we eerder op wandelden. Daar aangekomen slaan we linksaf en vlak daarna slaan we opnieuw schuin links een asfaltweg in. Na 700 meter steken we een weg over en slaan een breed wandelpad in. We beginnen aan een afdaling en na ongeveer 600 meter wandelen we het bos in. Even later slaan we rechtsaf en vlak daarna linksaf. Honderdvijftig meter verder verlaten we even ons traject om links van ons het uitzichtpunt 'Rouschtert' te verkennen. Nadat we dit gedaan hebben volgen we opnieuw de markeringen tot we opnieuw arriveren aan de baan 'CR348'. Hier slaan we linksaf.

We lopen achter de vangrail door en slaan daarna linksaf. Er volgt eerst een daling. Daarna een smal pad dat afwisselend daalt en stijgt. Onderweg passeren we de bijzondere rotsformatie 'de vinger van God' waar eveneens een kleine zitbank staat. We blijven verder vorderen tot aan een splitsing en houden rechts aan. Daarna begint een afdaling tot aan de oever van de 'SŻre'. Daar aangekomen slaan we linksaf en via een brugje komen we aan de eerste woningen van het dorpje 'Dirbach'. We slaan rechtsaf en slaan opnieuw rechtsaf na 150 meter. We steken de brug van hotel 'Dirbach Plage' over en slaan daarna rechtsaf. We volgen de oever nog een 500-tal meter en slaan dan linksaf. We beginnen aan een lange klim. Eerst wandelen we tot aan de 'N27', volgen deze even en slaan links een wandelpad in. Daarna lopen we nog meer dan een kilometer voornamelijk bergop om uiteindelijk af te dalen richting het dorpje 'GoebelsmŁhle'.

We volgen de 'N27' een tijdje, steken onderweg zowel de 'SŻre' als de spoorweg over en passeren het treinstation. Na de volgende kruising slaan we schuin links een smal wandelpad in dat start met enkele stenen treden. We beginnen opnieuw aan een klim van zo'n 500 meter en komen dan aan een zitbank van waaruit we de boerderij zien die we eerder passeerden. We dalen kort af en vervolgens komen we opnieuw op een pad dat afwisselend daalt en stijgt. We lopen langs een schapenweide en beginnen aan een kleine klim. Daarna lopen we even door een bos en dienen even later weer te stijgen. Wanneer we aan een alleenstaande woning komen, slaan we rechtsaf en beginnen te dalen. Zeshonderd meter verder komen we aan een waterloop die we oversteken en slaan linksaf. Voor bijna twee kilometer lopen we door een prachtige vallei en komen dan aan een infobord van de 'Eisleck Lee Trail'.

Opgelet! Bergpad, toegang op eigen risico in moeilijke weersomstandigheden (storm, regen, sneeuw)

We slaan hier rechtsaf en beginnen aan een klim over enkele bospaden. Even later lopen we over de rotsachtige bergkam van de 'Molberlee' die eindigt na een 600-tal meter. Toch blijven we dan nog zeker 300 meter stijgen alvorens we op een asfaltweg komen. Hier slaan we rechtsaf. Op het kruispunt lopen we rechtdoor en beÔndigen onze etappe aan de volgende kruising.