Langs de oever van de Trô Maret

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Verdwalen in Vresse
Markering :
Afstand : 22,3 km
Start : Rue Albert Raty 18 - 5550 Vresse-sur-Semois
Coordinaten : 49.872584 , 4.929795
Bron : Wandelkaart Vresse-sur-Semois

Vanaf de startplaats slaan we onmiddellijk links de straat in achter het bushokje. We gaan bergop en volgen naar rechts. Al gauw lopen we over een brede veldweg die we geruime tijd bergop blijven volgen. Na een 800-tal meter komen we boven en slaan rechtsaf op een kruising van wandelwegen. We slaan 250 meter verder linksaf en passeren het oude verzetskamp (Camp du Maquis de Blaireaux). Aan een T-kruising slaan we linksaf. Daarna houden we rechts aan. We blijven zo'n 500 meter steeds rechtdoor volgen, passeren een zitbank en komen dan in een bocht. Halverwege de bocht slaan we rechts een smal wandelpad in. We lopen helemaal naar beneden door de vallei tot op een grote baan (Les-Fayais). We steken deze over en volgen het brede pad aan de overzijde dat evenwijdig met de baan loopt. Even verderop steken we een klein brugje over en beginnen aan een klim richting het dorpje 'Orchimont'.

Wanneer we boven op de asfaltweg komen, slaan we rechtsaf. We volgen daarna 'Rue de Halle' en 'Rue de Semois'. Daarna slaan we rechts 'Rue d'Angleterre' in. We volgen deze doodlopende straat tot op het einde en draaien linksom na een zitbank. We slaan daarna rechtsaf en passeren een bizon ranch. We gaan nog 350 meter verder en slaan dan linksaf. Terug op de weg gekomen, slaan we linksaf. Onmiddellijk daarna slaan we de eerste straat rechts in aan een kruis. We volgen ongeveer 1,5 km het centrale wandelpad en komen dan aan een splitsing. We houden eerst links aan en slaan 100 meter verder links een wandelpaadje in. We blijven steeds rechtdoor en links volgen waarbij we in zuidwestelijke richting vorderen. Na zo'n 800 meter komen we op een asfaltweg. We lopen via de verschillende wegen richting de kerk van 'Nafraiture'.

Na de kerk slaan we de 2de straat (Rue des Rivières) linksaf. We passeren het kerkhof en 200 meter verder slaan we linksaf aan een kruis (Croix Saint Roch). Tweehonderdvijftig meter verder buigt het pad af naar rechts. Wanneer we een brug over gestoken zijn wandelen ongeveer 800 meter richting het zuiden. Daarna draait het pad richting het oosten. We passeren enkele grote rotsen en draaien richting het zuidoosten. We komen langs een riviertje en blijven dit volgen. Onderweg steken we enkele brugjes over en uiteindelijk komen we aan een picknickplaats. We lopen rechtdoor en slaan een smal wandelpaadje in (rechts van de bocht).

Eerst lopen we langs een flank, daarna door het bos en 800 meter verder houden we rechts aan. Nog 500 meter verder slaan we linksaf op de kruising en slaan 100 meter verder rechtsaf. We lopen tussen enkele uitgestrekte weiden en komen op een asfaltweg. We slaan linksaf en onmiddellijk daarna rechtsaf. Tweehonderdvijftig meter verder slaan we scherp rechtsaf een wandelpad in. Dit pad blijven we zo'n 2 km in voornamelijk zuidelijke richting volgen. We komen op een asfaltweg en slaan rechtsaf. De eerste straat daarna slaan we linksaf. We wandelen naar beneden, richting de kerk van 'Membre'. We passeren de kerk en via de 'N935' steken we via de brug de 'Semois' over. We passeren een weg links van ons gelegen en slaan dan een wandelpad in dat start met enkele stenen treden.

We beginnen aan het stevige klim en blijven steeds het hoofdpad volgen waarbij we ons in oostelijke richting verplaatsen. Na een 500-tal meter komen we aan een uitkijktoren (Roche à Saloru). Achter de toren lopen we rechtdoor (rechtse pad) verder. We blijven gedurende 1,5 km de wit-rode GR markeringen volgen tot we in het dorpje 'Laforêt' komen. Ook daar blijven we nog steeds de markeringen volgen totdat we een fontein voorbij zijn. We slaan nu linksaf. We lopen bijna een kilometer evenwijdig met de 'Semois' en komen dan op een weg. We slaan rechtsaf en steken de 'Semois' via de brug over. We slaan nog een laatste maal linksaf en gaan zo richting onze startplaats in het centrum van 'Vresse-sur-Semois'.