Langs de oever van de Trô Maret

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Thorpark - Blauwe ruit (7,6km)
Markering :
Afstand : 7,5 km
Start : Thor Park - 3600 Genk
Coordinaten : 50.993745 , 5.535223

We volgen het pad achter het infobord gelegen en gaan richting een houten brug. Halverwege de brug slaan we linksaf en volgen een wandelpad in oostelijke richting. We lopen langs enkele vijvers en buigen dan af naar rechts. We lopen onder een hoogspanning door en blijven volgen in zuidelijke richting. We volgen even naar rechts, daarna slaan we scherp linksaf. We passeren een houten trap en slaan verderop linksaf. We lopen nu over een plankenpad en slaan op het einde linksaf. Een volgende kruising slaan we rechtsaf. Zo'n 150 meter verder lopen we opnieuw over een plankenpad. Daarna volgen we zo'n 600 meter steeds rechtdoor tot aan een grote vijver.

We slaan nu linksaf en volgen het wandelpad tussen de verschillende vijvers. Via enkele trappen wandelen we richting een afgedankt treinspoor en steken dit over. Daarna volgen een reeks treden die ons naar een hoger gelegen gebied brengen vanwaar we een goed zicht krijgen op de 'Terril van Waterschei' die uit twee toppen bestaat. We volgen naar rechts en lopen zo'n 600 meter voornamelijk in noordelijke richting. Op een kruising slaan we linksaf. Een honderdtal meter verder slaan we scherp rechtsaf en beginnen een steile klim. Boven aangekomen slaan we linksaf en volgen het pad in westelijke richting. Niet veel later buigt dit af in noordelijke richting en lopen we tussen de twee toppen door. Hierna draait het pad richting het oosten. We blijven nog even volgen tot aan een betonnen trap. We dalen de trap af en volgen de markeringen in noordelijke richting. Het wandelpad buigt daarna af naar links, richting het westen.

Wanneer je aan het meest noordelijke punt van de wandeling bent, is er de mogelijk van het parcours af te wijken en op eigen risico de hoogste top te beklimmen. Afdalen kan daarna via het wandelpad ten westen van de top zodat je terug de markeringen kan volgen en de wandeling verder kan zetten zoals voorzien.

Eens het wandelpad naar het zuiden draait lopen we steeds rechtdoor. Na iets meer dan een kilometer slaan we rechtsaf na een schapenweide. Zo'n 150 meter verder slaan we twee maal linksaf en daarna rechtsaf. We steken opnieuw de spoorlijn over en blijven steeds rechtdoor volgen. We komen op een verhard pad dat richting de oude mijngebouwen leidt. Eens daar aangekomen, passeren we het schachtgebouw, daarna het hoofdgebouw en slaan dan rechtsaf. We lopen voor het hoofdgebouw door en slaan dan nog een laatste maal linksaf om richting het infobord te gaan waar we gestart zijn.