Dreilägerbachtalsperre

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

De waterval van Reinhardstein
Markering :
Afstand : 11,6 km
Start : Rue des Charmilles 85 - 4950 Waimes
Coordinaten : 50.478887 , 6.111573
Bron : /

We starten aan het tankstation in 'Sourbrodt' en wandelen over 'N676' in zuidoostelijke richting. Na een 300-tal meter slaan we rechts een weg in. Honderdvijftig meter verder slaan we links een brede veldweg in en slaan aan een eerste kruising rechtsaf. We stappen in zuidwestelijke richting, passeren daarna enkele woningen en komen op 'Rue des Charmilles' waar we linksaf slaan. Een 400-tal meter verder slaan we de tweede straat rechts in (Rue des Rètons). We blijven steeds rechtdoor volgen en steken 'Rue du Bayehon' over. Tweehonderd meter verder houden we rechts aan op een Y-splitsing. We lopen deze straat af en slaan dan rechtsaf. We volgen 'Chemin du Cheneux' in zuidelijke richting, passeren nog een reeks woningen en komen dan aan een kapel.

We vervolgen onze weg en volgen de borden richting het kasteel 'Reinhardstein'. Wanneer we aan een grote houten brug komen, steken we deze over en beginnen een korte maar steile klim. Een tweede kruising houden we links aan zodat we richting de 'Barrage van Robertville' gaan. We stappen nog zo'n 600 meter door het bos en bereiken dan de stuwdam. We slaan rechtsaf en steken deze over. Aan de overzijde gekomen, volgen we de omheining van de parking, lopen achter het gebouw door en slaan een wandelpad in.

We lopen over de kam door het bos en even later krijgen we rechts van ons een prachtig zicht op het kasteel. We lopen nog een 150-tal meter verder en komen aan een splitsing. We slaan rechtsaf en doen een steile afdaling. Een volgende splitsing houden we rechts aan en gaan zo verder naar beneden. Op een T-kruising gekomen, slaan we linksaf. We lopen even bergop en lopen daarna rechtdoor in de bocht. Niet veel verder horen en zien we de 60 meter hoge waterval rechts van ons neerstorten. Dit is trouwens hoogste waterval in België. We dalen daarna af richting de rivier de 'Warche' en steken deze over via een brug.

We volgen het wandelpad langs de rivier en bereiken na één kilometer opnieuw een brug aan de samenvloeiing van de rivier 'Bayehon' en 'Warche'. Wanneer we deze oversteken slaan we rechtsaf en volgen de 'Bayehon' stroomopwaarts in noordelijke richting. We volgen deze iets meer dan twee kilometer. Onderweg dienen we meermaals houten brugjes over te steken. Wanneer we aan de 'Moulin du Bayehon' komen, lopen we nog even verder tot op de baan (Route de Bayehon). We steken rechtdoor over en gaan verder over een wandelpad aan de overzijde.

We houden uiterst links aan en volgen de rivier. Verderop steken we deze over via een brug langs de rotsen. We lopen even door de vallei en steken dan opnieuw een brug over. Nog zo'n 200 meter verder slaan we rechtsaf aan een splitsing. Hierbij steken we een klein houten brugje over. We volgen nu de zijrivier 'Ghaster' stroomopwaarts. Het pad blijft steeds de rivier volgen. Wanneer we aan de skipiste komen, lopen we nog één kilometer rechtdoor en komen aan een kruising van wandelwegen.

We gaan rechtdoor langs de picknickbank en het turntoestel met ringen. Via een trap door het bos lopen we tot aan een volgende kruising. Hier slaan we rechtsaf. We volgen dit breed pad ongeveer 500 meter en komen dan aan de achterzijde van een hotel. We slaan linksaf en lopen via het domein naar de voorzijde. Daar aangekomen lopen we rechtdoor richting de parking van het tankstation waar we gestart zijn.

toegevoegd door HikingDB - op 01 Oct 2017
CAPTCHA Image
PeterVuerstaek schreef op 03 Nov 2017 - 18:49 volgende reactie
Het gebied rond het kasteel werd op de dag van onze wandeling druk bezocht door verschillende wandelaars die genoten van het mooie weer op deze 2 november. De beschreven wandeling die we via de gps goed konden volgen was een mooie combinatie van de verschillende bewegwijzerde wandelingen rond het kasteel. Ons klein groepje vier volwassenen en drie kinderen van (11-12 jaar) hebben de wandeling zonder veel moeite volledig uitgewandeld. Er was volop afwisseling tussen bos en veld wegjes. Er waren drie cafeetjes onderweg (openingsuren wisselen sterk van seizoen tot seizoen) en verschillende picknickbanken. Het gebied rond de skipiste lag er zeer drassig en moeilijk begaanbaar bij... Sommige brugjes zijn stilaan aan herstelling toe... maar dat maakte de wandeling net wat leuker en spannender! Dus weeral genoten van een mooie sportieve wandelnamiddag!!!