Passerelle van Frahan

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Platwijers Wijvenheide (5,2km)
Markering :
Afstand : 6 km
Start : Zwanestraat 105 - 3520 Zonhoven
Coordinaten : 50.986675 , 5.313867

Aanlooproute : We vertekken op de parking tegenover het 'Heidestrand'. We lopen in oostelijke richting langs de grote baan en slaan zo'n 200 meter verder rechts een wandelpad in. We volgen de markeringen aangegeven door 'X / Uitkijktoren' en komen na 200 meter vanaf de weg op een fietspad.

We slaan rechtsaf en starten de rondwandeling, gemarkeerd door een oranje cirkel. Na 350 meter over het fietspad komen we aan een vogelkijkhut. We slaan hier linksaf en verlaten het fietspad. Er volgt een smal pad tussen het riet en lisdodde, we passeren nogmaals een vogelkijkhut en komen wat verder aan een houten trapje. Even later lopen we over een mooi plankenpad en volgt er weer een pad tussen enkele lage gewassen. Wanneer we aan een stenen abri komen, slaan we rechtsaf en draaien daarna terug naar links. We passeren een infobord met uitleg over de 'stuw'. We lopen langs enkele kleine vijvers en komen dan aan een verharde weg. We slaan rechtsaf.

Een 350-tal meter verder steken we het kruispunt over en slaan links een wandelpad in dat evenwijdig loopt met de weg. We volgen een ma´sveld en komen aan een wandelpoortje van een weide. We stappen dwars door de weide en gaan door een 2de poortje aan de overzijde. We slaan rechtsaf en daarna linksaf. We lopen achter enkele woningen door en komen op de 'Vrankenschansweg'. We steken over en lopen de doodlopende straat in. Niet veel verder gaat deze over in een breed wandelpad. We slaan linksaf en wandelen tot een vijver boordevol waterplanten. Hier volgen we naar rechts en passeren een zitbank aan de oever.

Aan een infobord gekomen, houden we links aan. We volgen de markeringen, passeren opnieuw een 'stuw' en steken daarna een houten brug over. We lopen een 400-tal meter rechtdoor en slaan dan linksaf. We passeren het clubhuis van de 'Lustige Vissers' en slaan daarna rechtsaf. We houden links aan op een splitsing en komen even later aan de achterzijde van een woning. Ook hier blijven we links volgen. Niet veel later krijgen we al een eerste zicht op de uitkijktoren die in de verte is gelegen. We draaien rechtsaf en lopen richting de toren. Wanneer we de 15 meter hoge toren beklommen hebben vervolgen we onze weg langs de vijver. We komen terug op het fietspad en volgen opnieuw de aanlooproute tot aan parking tegenover het 'Heidestrand'.