La Hogne

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Pietersheim (11,4km)
Markering :
Afstand : 11,5 km
Start : Paalsteenlaan 90 - 3620 Lanaken
Coordinaten : 50.914645 , 5.667390

Vanaf het wandelbord, op het kruispunt 'Paalsteenlaan' - 'Begijnenbos', wandelen we in noordwestelijke richting over een verharde weg door het bos. Verderop passeren we een grote bareel. We lopen nog even rechtdoor en slaan dan rechtsaf op een kruising. Aan een volgende splitsing slaan we linksaf. Zo'n 300 meter verder slaan we rechtsaf en wordt het pad duidelijk smaller. We komen aan een zitbank en slaan linksaf. We lopen over enkele houten plankjes en blijven daarna rechtdoor volgen. Na een halve kilometer kruisen we een ander breed pad en blijven we schuin rechtdoor volgen. Wanneer we aan een klein brugje komen, slaan we rechtsaf en steken het over. We wandelen tussen de varens en komen op een fietspad dat langs de 'Daalbroekstraat' gelegen is. Verderop steken we deze weg over en vervolgens ons traject aan de overzijde.

We lopen zo'n 700 meter rechtdoor en stappen even later door een heidegebied. Daarna slaan we linksaf. Nog 250 meter verder slaan we rechtsaf en houden daarna rechts aan. We passeren de 'Gaarvijver' die rechts van ons gelegen is en vaag kunnen waarnemen doorheen het struikgewas. We slaan rechtsaf aan de kruising die daarop volgt. We komen aan een zitbank vanwaar we een panoramisch zicht hebben op de uitgestrekte 'vallei van de Zijpbeek'. We lopen verder en houden twee maal rechts aan. Er volgen enkele houten plankjes die we oversteken. We komen op de 'GR 561 Kempen-Maaspad' (gemarkeerd door de wit-rode tekens) en slaan rechtsaf. We passeren nog een zitbank en niet veel verder moeten we eerst rechts aanhouden, daarna links aanhouden. Wanneer we aan een veerooster komen, slaan we rechtsaf.

We volgen de markeringen tot we op een kruising komen met een draadafscheiding. Hierachter bevindt zich het 'Koninklijk Domein Friedheim'. We slaan nu rechtsaf en lopen over een lang plankenpad. Op het einde lopen we even rechtdoor en slaan daarna linksaf. Er volgt een klimmetje en we slaan daarna rechtsaf. We passeren een verhoogde zitbank en blijven steeds rechtdoor volgen. Wanneer we een weide links van ons gepasseerd zijn, houden we links aan op een volgende kruising. Opnieuw komen we aan een veerooster en slaan linksaf. Vierhonderd meter verder slaan we rechtsaf aan een zitbank, gelegen aan de hoek van een grote weide. Nog 400 meter verder slaan we rechtsaf.

We volgen de markeringen doorheen het bos en komen na ongeveer 800 meter aan een reeks van houten barelen. Hier slaan we rechtsaf en bereiken verderop een vijver met een grote houten constructie. We slaan linksaf en komen aan de 'Aspermansvijver'. Daarna slaan we rechtsaf. We lopen nu gedurende n kilometer evenwijdig met een fietspad en bereiken dan een picknicktafel. We blijven rechtdoor volgen en dienen de 'Daalbroekstraat' opnieuw over te steken. We lopen een 500-tal meter door het bos en komen aan een groot kruis. We steken de 'Heidestraat' over en gaan verder over het wandelpad, evenwijdig met het fietspad. Dit volgen we zo'n 700 meter en arriveren finaal aan de 'Manege De Hoge Kempen' en de 'Hostellerie La Butte aux Bois', waar we gestart zijn.