Hohllay

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

De legende van het masker
Markering :
Afstand : 17,5 km
Start : Rue des Villas 10 - 4980 Trois-Ponts
Coordinaten : 50.372566 , 5.870822
Bron : /

Vanaf de startplaats in 'Rue de Villas' stappen we in noordelijke richting en steken daarbij het beekje 'Ruisseau de Balêur' over. Zo'n 100-tal meter verder aan een driesprong houden we links aan. We passeren een kleine bunker en volgen de baan bergop. We komen terug op 'Rue de villas' en volgen deze verder bergop tot aan een shelter met zitbank. We slaan nu rechts een breed bospad in. Na ongeveer een kilometer komen we op het traject van de 'GR571 (Vallées des légendes)', gemarkeerd door het wit-rode teken dat we een tijdje gaan volgen. We gaan dus rechtdoor en lopen langs de zitbank door. Al gauw zien we links van ons het 'Bassin van Coo' en komen even later op een kruising waar we rechtdoor gaan. Via een reeks van verharde wegen wandelen we tot aan de brug over de 'Amblève'.

Wanneer we deze oversteken zien we links de 'watervallen van Coo' en het pretpark 'Plopsa Coo'. Op de drukke 'N633' slaan we linksaf. Zo'n 100 meter verder steken we de baan over en slaan een wandelpad in met een reeks trappen. Er volgt een steile beklimming die evenwijdig de kabelbaan volgt. Na een 600-tal meter komen we ter hoogte van het eindpunt van de kabelbaan. Hier slaan we rechtsaf en lopen verder in oostelijke richting waarbij we nog steeds de GR-markeringen volgen. Verderop aan een Y-splitising houden we links aan. Aan grote kruising in het bos nemen we het 2de pad rechts en slaan dan onmiddellijk links een smaller wandelpad in. We gaan nog een 300-tal meter bergop, houden dan rechts aan en bereiken een shelter met zitbank.

We wandelen verder en na 500 meter slaan we links een veldweg in. We komen op een weg (Chemin des Mazures), slaan linksaf en verlaten hierbij het traject van de 'GR571'. Nog geen 50 meter verder slaan we rechts een wandelpad in. We volgen nu de groen-witte markeringen die ons naar 'Stavelot' zullen leiden. Na 700 meter komen we op een asfaltweg (Route de Coo) en slaan linksaf. Na 600 meter komen we op een kruising en houden links aan. We lopen om de bocht en passeren een witte kapel. We blijven rechtdoor wandelen over 'Chemin de Parfondruy' tot aan de Ravel (fietsweg) zo'n 800 meter verder. We kruisen deze en slaan daarna rechtsaf. We slaan de eerste straat links in en lopen tot aan de rotonde. Hier steken we schuin over en gaan zo verder via 'Reu Neuve'. We lopen nog 400 meter verder tot aan de 'Abdij van Stavelot' en slaan dan rechtsaf.

We volgen niet langer de groen-witte markeringen en wandelen bergaf, steeds rechtdoor, tot aan de 'Amblève'. We steken de brug over, slaan de eerste straat rechts in en houden dan links op de tweesprong. We lopen zo'n 700 meter over 'Route de Wanne' en slaan dan rechts een wandelweg in. Opnieuw kunnen we de wit-rode markeringen volgen. Ditmaal van de 'GR14 (Sentier de l'Ardenne)'. Gedurende 1,7 kilometer volgen we evenwijdig met de 'Amblève'. Daarna buigt deze rechtsaf en blijven we rechtdoor volgen. We steken een klein brugje over en komen in een prachtige vallei waar we doorheen lopen tot het bos aan de overzijde. We houden steeds links aan op de splitsingen in het bos en er volgt een lange maar gestage klim. Wanneer we uit het bos komen aan een grote stal, slaan we linksaf. Aan een volgende kruising houden we links aan. Weer 500 meter verder slaan we rechtsaf en komen aan een wandelbord met een kleine speeltuin. We slaan hier rechtsaf.

Wanneer we na 600 meter een infobordje 'Tour Leroux' zien, slaan we links een wandelpad in. Na iets meer dan een kilometer vanaf de weg komen we aan de uitkijktoren. Nadat we van het uitzicht genoten hebben wandelen we verder over een wandelpad, rechts van de toren gelegen. We volgen nog steeds de GR-markeringen doorheen het bos en komen uiteindelijk aan een verharde weg. We slaan linksaf en wandelen naar beneden. We blijven de baan volgen die naar rechts draait, steken de spoorwegbrug over en lopen langs het station van 'Trois-Ponts'. Wanneer we op de 'N68' komen slaan we linksaf en daarna rechts de eerste straat in waar we gestart zijn.