Kasteel van Reinhardstein

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

GR16 9/9 Bohan - Monthermé
Markering :
Afstand : 22,6 km
Start : Rue de l'Eglise 40 - 5550 Bohan
Coordinaten : 49.864776 , 4.885983

We passeren de kerk en lopen tot op het einde van de straat. We slaan linksaf en slaan de eerste straat rechts in (Rue du Herdier). Daarna houden we links aan en een 150-tal meter verder slaan we rechts een wandelpad in. We volgen het zigzaggend pad bergopwaarts doorheen het bos tot aan het uitzichtpunt 'Croix du Garde'. Vanaf het kruis dalen we af over de kronkelende paden en komen zo in de vallei van de 'Ruisseau Bois Jean'. We steken de beek over via een bruggetje. We lopen nu op de grens van 'België' en 'Frankrijk'. We volgen evenwijdig met de 'Semois' die lager gelegen is. We blijven volgen in noordelijke richting en wandelen 'Frankrijk' binnen via het dorpje 'Sorendal'. We volgen nog even rechtdoor en slaan dan links 'Rue de la Semoy' in.

We lopen zo'n 400 meter verder en steken dan de grote baan (D13) over. Aan de overzijde vervolgen we ons traject en beginnen te stijgen. Even later draait het pad richting het zuiden, nog steeds bergop. Wanneer we een gsm-mast passeren zijn we bijna boven. Daarna volgen we de hoogspanning richting het noordwesten. Na een 2-tal kilometer in dezelfde richting te blijven lopen, komen we in het dorpje 'Naux'. We steken de baan 'D31' over, slaan rechtsaf en daarna de eerste straat links in. We volgen tot aan de brug over de 'Semois' en steken deze over. Na de brug lopen we even rechtdoor en slaan dan scherp linksaf aan een stenen kruis (Croix d'Occis).

We volgen de markeringen zo'n 2 kilometer over verschillende paden tot we aan de 'Taverne Ch'ti' komen, gelegen aan een asfaltweg. We slaan rechtsaf en onmiddellijk daarna terug rechts een wandelpad in. We gaan zo'n 700-tal meter stijgen en komen dan aan de rotsformatie 'Roche aux Corpias'. We gaan verder richting het noorden en blijven nog 1,5 kilometer stijgen en komen aan het rotsmassief van 'Roc la Tour'. Boven houden we links aan en gaan verder over een breed bospad tot aan een picknickzone met parkeerplaats. We steken de asfaltweg over en gaan schuin rechtdoor over een pad door het bos. Een 300-tal meter verder houden we links aan. Niet veel later houden we rechts aan en steken een beekje over. Rechts van de asfaltweg slaan we een wandelpaadje in. Dit pad volgen we meer dan twee kilometer tot de grote baan (D989).

We steken over. Aan de overzijde lopen we rechts van de oude eik en gaan rechtdoor. Verderop verlaten we de weg en slaan links een wandelpad in. Gedurende 1,5 kilometer lopen we over de 'Sentier des Crêtes'. We passeren een reeks van uitzichtpunten en lopen voortdurend over een rotsachtig pad. Finaal komen we aan een breed bospad dat we rechtdoor naar beneden volgen. Zo'n 800 meter verder draait het pad naar links en vervolgen we onze weg richting het noordoosten. We komen steeds dichter bij de 'Maas' en het centrum van 'Monthermé'. We lopen langs de oever tot aan de 'Maasbrug' waar we onze tocht beëindigen.

toegevoegd door HikingDB - op 01 Jun 2017
CAPTCHA Image
schevie schreef op 08 Jun 2017 - 21:06 volgende reactie
Onze laatste etappe, opnieuw een uitdaging in afstand en in reliëf (hoogtemeters), de natuur en de uitzichtpunten blijven ons bekoren, al vier dagen nu, je zou er haast aan gewend geraken ! Zoals alle afstand wandelaars wel zullen weten kom je altijd boven de "officiële" aangegeven kilometers uit, hier was het op de vier dagen niet anders en ik denk dat we ruw geschat flirten met 100km op deze vier dagen in totaal. Het voelde eigenlijk eerlijk gezegd wel aan als een kleine overwinning, toen we Monthermé binnenstapten. Geen ongelukken, geen blaren, geen honger, geen dorst, alles is eigenlijk vrij "smooth" verlopen. Misschien wel op naar een volgend avontuur. Met dank aan het "team" van drie voor het aangename gezelschap. Ik kan deze route alleen maar aanraden om eens te ervaren.