Hoge Venen

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Wildnis Trail 3/4 (Gemünd - Heimbach)
Markering :
Afstand : 23 km
Start : Kurhausstraße 5 - 53937 Schleiden
Coordinaten : 50.576098 , 6.496586

Vanaf de rotonde lopen we de 'Mariaplatz' in en slaan daarna de eerste straat links in. Op het einde van de straat slaan we rechtsaf en lopen zo om het gebouw van de dienst toerisme, richting de rivier de 'Urft'. We steken de rivier over via de voetgangersbrug en houden dan links aan. We passeren het zwembad en houden verderop rechts aan. Niet veel later passeren we een mobilhome parking die we beneden kunnen waarnemen. Wanneer we op een asfaltweg komen slaan we linksaf en daarna rechtsaf. We lopen nu steeds rechtdoor en laten de laatste huizen achter ons. We komen op een grindpad met rechts van ons rotsen. Nu lopen we lange tijd rechtdoor in westelijke richting en blijven steeds de rivier de 'Urft' volgen.

We volgen de rivier daarna naar het noordoosten tot aan een samenvloeiing met een zijrivier en slaan dan rechtsaf. Verderop zien we een oude ruïne die we langs links voorbij gaan. We draaien richting het noorden en lopen door een mooie vallei en vatten daaropvolgend een lange klim aan. Wanneer we na 2 kilometer uit het dal komen wandelen we nog even verder en gaan door een houten poort die we zorgvuldig weer sluiten. We komen in het dorpje 'Wolfgarten' en blijven rechtdoor volgen tot aan een picknicktafel. Nu slaan we linksaf en lopen verder langs een reeks woningen.

Op het einde slaan we linksaf en gaan naar beneden. Daar steken we de grote baan (L249) over en gaan verder rechtdoor. We lopen meer dan 6 kilometer over hetzelfde brede pad totdat we het 'De abdij van Mariawald' bereiken. Onderweg slingert het pad doorheen een groot bos en wisselen stijgen en dalen elkaar af. Wanneer men de markeringen volgt, is het geen probleem om het traject te volgen tot aan de abdij. Daar aangekomen, steken we de drukke baan over, volgen naar links en lopen voor de parking door.

Op het einde van de parking houden we rechts aan, lopen bergop tot aan het grote kruis en kerkhof. Het traject zet zich achter het kerkhof verder over een brede bosweg. Wederom volgt er een lange tocht doorheen het bos over een brede weg. Ditmaal volgen we deze over een afstand van bijna 7 kilometer en dalen dan af tot aan het centrum van 'Heimbach'. We volgen de 'Rur' in noordelijke richting, draaien daarna naar het westen en wandelen langs een speeltuin. We blijven de rivier volgen tot aan het grote parking. Daaropvolgend arriveren we aan een rotonde waar we onze etappe beëindigen.