Les Crêtes de Frahan

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Bilaude
Markering :
Afstand : 19,7 km
Start : Rue du Panorama - 6870 Saint-Hubert
Coordinaten : 50.053208 , 5.380744
Bron : Wandelkaart Saint-Hubert

Een gedetailleerde beschrijving geven van de wandelweg is helaas niet mogelijk. We wandelden voor 100% in het bos, veelal over brede bospaden en enkele asfaltwegen. De markeringen zijn heel goed onderhouden en aangegeven. Het is dus zeer makkelijk om het traject af te leggen enkel en alleen met de markeringen. Toch bieden we via onderstaande tekst een leidraad aan.

Vanaf het wandelbord starten we in zuidoostelijke richting en gaan over een asfaltweg. Een 250-tal meter verder slaan we linksaf en gaan verder over een breed bospad. Een 600-tal meter verder lopen we terug over een verharde weg. We lopen nu in noordelijke richting en komen wat later aan een kruispunt van wandelwegen waar we rechts afslaan. Via een brug steken we de waterloop 'La Doneuse' over waardoor we in de 'Fagne du Rôlis' belanden. We volgen de goed aangegeven markeringen in oostelijke richting en gaan zo richting 'Fagne de la bois'. (Deze beide namen duiden bepaalde gebieden in het bos aan, echter is er weinig verandering te bemerken)

Wanneer we iets meer dan 4 kilometer gewandeld hebben vanaf de startplaats, slaan we linksaf en gaan verder in noordelijke richting. Zo'n anderhalve kilometer verder passeren we de 'Fagne de Rouge Poncé' dat we eveneens even bezoeken alvorens we verder gaan. Wanneer we na een verkenning van het veen onze weg verderzetten komen we al vlug aan een slagboom (Barriere de Mathieu) en een asfaltweg. We slaan hier linksaf en 200 m verder slaan we opnieuw linksaf en verlaten de weg. We komen aan een speciaal ingerichte plaats vanwaar we verschillende fauna kunnen observeren (Observatoire de Bilaude). Wanneer we uitgekeken zijn op het meer en de wilde dieren vervolgen we onze route.

Twee kilometer verder splits de route weer op en we slaan rechtsaf waardoor we op de bekende wandelroute 'Transardennaise' (geel/wit) lopen. De volgen we in noordelijke richting en na een kilometer bergop komen we opnieuw aan een asfaltweg. Hier slaan we linksaf. Niet veel later slaan we rechts in en stappen evenwijdig met de waterloop 'Rau de Rabani'. We letten goed op de markeringen en slingeren doorheen het bos over de veelal brede wandelwegen. Uiteindelijk komen we opnieuw aan een asfaltweg nabij 'Fourneau St-Michel'. We slaan linksaf en lopen evenwijdig met rivier de 'Masblette' en dit in zuidoostelijke richting.

Even later steken we de rivier over via een grote stenen brug. We houden links aan en gaan dan verder in zuidelijke richting. Er volgt een lange een stevige klim van zo'n 2 kilometer doorheen het bos. Wanneer we bijna boven zijn is er een rustbank. Hier slaan we linksaf. We lopen even in oostelijke richting en draaien dan naar links en gaan verder noordelijke richting. Niet veel verder draaien we opnieuw naar het oosten en wandelen opnieuw bergop. Wanneer het pad na een kilometer weer naar rechts draait lopen we nog zo'n 500 meter bergop. De laatste kilometer die we afleggen is vrijwel vlak, richting onze startplaats aan het wandelbord.

toegevoegd door HikingDB - op 02 Dec 2016
jvh82 schreef op 11 Nov 2019 - 17:06 volgende reactie

Op zich een mooie wandeling, maar 4 sterren moeilijkheid is overdreven. Alles gaat over mooie paden en wegen en de hellingen zijn niet steil. Wie gewoon is om wat te wandelen en weinig moeite heeft om 20K te stappen, is dit "a (long) walk in the park". Is zeker leuk om te doen, maar kan de quotering aangepast worden naar 2 sterren?
Wandelaar3680 schreef op 22 Nov 2019 - 16:10 volgende reactie

@jvh82 Het aantal sterren is - dacht ik - niet de moeilijkheidsgraad, maar wel de "beleving". Ik heb deze route enkele jaren geleden ook afgelegd en ik vond ze zeker ook **** waard, de 5de * zit er - als ik het me nog goed herinner - net niet in.