Kasteel van Reinhardstein

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Eisleck Trail 3/5 (Aasselborn - Houffalize)
Markering :
Afstand : 21,4 km
Start : Asselborn 158 - 9940 Asselborn
Coordinaten : 50.087964 , 5.964598

We vertrekken aan het wandelbord, gelegen aan de watermolen en wandelen zo in westelijke richting langs de rivier 'TrŽtterbaach'. Aan een splitsing houden we links aan en lopen langs aan hoeve. Daarna gaan we via een tunnel onder de verkeersweg 'N12' door. Na de tunnel houden we rechts aan en slaan dan links een wandelpad langs een weide in. We volgen dit pad naar links en passeren wat verder een ligbank. Aan een volgende kruising gaan we linksaf en daarna slaan we rechtsaf om zo verder te gaan in noordelijke richting over een plateau. Wanneer we aan een asfaltweg komen volgen we het paadje dat evenwijdig loopt en slaan daarna linksaf. We passeren verderop een natuurgebied met enkele vijvers en tevens een hut om vogels te spotten. Nadien volgen we naar rechts. We steken verderop de 'Hemesbaach' over en wandelen door een bos. Net voor we de asfaltweg 'CR333' bereiken steken we links een bruggetje over.

We lopen langs de omheining van een grote weide, eerst in zuidelijke, daarna in westelijke richting. We blijven de markeringen volgen tot het dorpje 'Hoffelt'. Hier lopen we langs de speeltuin rechtdoor. Aan het kruispunt steken we dwars over en gaan onder het houten poortje van de 'Eisleck Trail' door. We steken een waterloop (kanaal) over en lopen langs de linkerzijde verder. We passeren een infobord met ligbank, speciaal aangelegd voor deze trail. Via de houten plankjes verderop begeven we ons naar de overzijde van het kanaal. Gedurende een 2-tal km volgen we de goed aangegeven markeringen met onderweg enkele infoborden met het kanaal als thema. We lopen op een gegeven moment letterlijk op de grens 'Belgie-Luxemburg'. We belanden zo aan een gevaarlijke asfaltweg (CR333A) die we oversteken. Een 800-tal meter verder zien we een grenspaal, hier slaan we linksaf richting een spoorbrug die als het ware de poort naar 'Belgie' voorstelt. We slaan daarna linksaf en lopen evenwijdig met de RAVEL.

Een 500-tal meter verder draait het pad naar rechts. Aan een volgende splitsing slaan we linksaf. Op de asfaltweg gekomen slaan we rechtsaf. Zo'n 200 meter verder slaan we rechts een smal graspad in tussen 2 weiden. Eens aan het bos gekomen volgt een moeilijk pad langs het 'kanaal van Bernistap'. Dit uitdagend pad volgen we bijna 1,5 km en slaan dan rechtsaf en passeren een boerderij. Vlak daarna slaan we links een veldweg in en wandelen bergop richting een dennenbos. Boven aangekomen hebben we een mooi zicht op de vallei. We dalen dan weer even af om vervolgens weer te stijgen via een holle weg. We komen langs een boerderij en lopen evenwijdig een met grote baan (N838) waar we uiteindelijk op gaan lopen. We passeren de een zitbank aan de kerk en het kasteel van 'Tavigny' en slaan dan de eerste straat rechts in.

We volgen de bocht naar links en lopen daarna rechtdoor en verlaten de asfaltweg. Aan de kapel gekomen houden we rechts aan. Daarna slaan we linksaf en op het volgende kruispunt gaan we rechtdoor. Een 500-tal meter verder slaan we rechtsaf. We gaan nu richting het waterreservoir dat we reeds hogerop zien liggen. Eens boven aangekomen kunnen we genieten van een prachtig panoramisch zicht over de omgeving. Aan de splitsing met de betonbaan slaan we linksaf. Verderop steken we de weg over en gaan richting de hoogspanningslijn. We dalen af richting een bos en slaan daarna linksaf. Een 600-tal meter verder slaan we rechtsaf een aan schuilhut met BBQ. Er volgt een zigzaggend pad dat naar beneden leidt. Daar aangekomen slaan we linksaf en komen wat verder aan een brugje over de 'Ourthe'. Hier slaan we opnieuw linksaf. We volgen de bocht naar rechts en lopen even later op een verhard pad.

Er volgt even later een afdaling richting de 'Ourthe'. Eens deze achter de rug gaat het traject verder over een asfaltweg die richting het centrum van 'Houffalize' gaat. We steken via de brug de 'Ourthe' over, slaan dan rechtsaf en onmiddellijk daarna weer linksaf om via een reeks van trappen hogerop te raken. Daarna slaan we linksaf en lopen richting het tankmonument waar we onze wandeling beŽindigen.