Langs de oever van de Trô Maret

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Baraque - Polleur - Maret
Markering :
Afstand : 14,8 km
Start : Baraque Michel 36, 4845 Jalhay
Coordinaten : 50.519099 , 6.062348
Bron : Wandelkaart Hoge Venen

We vertrekken aan de parking van de 'Baraque Michel' en lopen richting de kapel, slaan rechtsaf en passeren deze. Aan de kruising gekomen, slaan we linksaf. Zo'n 200 m verder slaan we eerst rechtsaf en daarna naar links. We volgen de rand van de venen en slaan na 300 m links een breed graspad in langs een omheining. Aan de volgende kruising gaan we verder in zuidoostelijke richting. De T-splitsing die we daarna bereiken, slaan we rechtsaf. We blijven steeds links aanhouden en al gauw lopen we eerst over een steenpad en wat later over de houten plankjes.

Op het einde van het knuppelpad slaan we rechtsaf. We volgen evenwijdig met de rivier 'Polleur' in zuidwestelijke richting. We volgen het geaccidenteerd pad en komen na een kilometer uit het bos. Nu slaan we linksaf en nemen de bocht. Wat verder aan de splitsing slaan we rechtsaf. Zo'n 100 m verder slaan we links in. Dit meestal modderig pad volgen we 400 m en slaan dan rechtsaf aan de rand van de venen. Op het einde van dit breed pad slaan we linksaf. We lopen bergaf, steken nog een brugje over en slaan onmiddellijk daarna een moeilijk zichtbaar pad in, naar rechts, dat de waterloop 'Trô Maret' volgt.

We wandelen een halve kilometer door het hoge gras met zompige ondergrond en slaan daarna rechtsaf wanneer we het volgende wandelpad bereiken. We steken de rivier over via het brugje. Weer een 500-tal meter verder, slaan we linksaf aan een bosrand. De eerste weg die we tegenkomen aan onze rechterzijde slaan we in. We volgen deze stijgende weg ongeveer een kilometer, passeren nog even enkele markante bomen (Six-Hêtres) en slaan dan rechtsaf aan de kruising. We gaan nu een 800-tal meter door het bos waarbij we onderweg nog een pad oversteken.

Op de brede weg aangekomen, slaan we linksaf. We wandelen gedurende een kilometer bergaf en bereiken dan de rivier 'La Hoëgne'. Deze dienen we op eigen krachten over te steken via enkele stenen. We slaan daarna rechtsaf en volgen een breed en makkelijk pad in oostelijke richting dat steeds meer naar het noorden draait. Wanneer we aan een hut komen lopen we er rechts langs af en zoeken het pad langs de rand van het bos waarbij we evenwijdig met de rivier (Ruisseau de la Baraque) lopen. Na een 500-tal meter vanaf de hut komen we op een ander wandelpad en slaan linksaf. We steken de rivier over met behulp van het brugje.

We volgen verder en lopen even later over de houten plankjes. Wanneer we aan een kruising van wandelwegen komen, slaan rechtsaf en gaan richting 'Croix des Fiancés' dat zich zo'n 100 m verder bevindt. Na het monument blijven we steeds rechtdoor in noordoostelijke richting volgen over het stenen pad. Na een kleine 2 km arriveren we terug aan de kruising aan de kapel en gaan zo naar de parking waar we de wandeling beëindigen.