Asselborn (GH Luxemburg)

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Eisleck Trail 4/5 (Houffalize - Nadrin)
Markering :
Afstand : 22,1 km
Start : Place du Crucifix - 6660 Houffalize
Coordinaten : 50.132306 , 5.789455

Vanaf 'Place Crucifix' wandelen we in zuidelijke richting via 'Rue de Schaerbeek'. Boven aangekomen, zien we een Duitse legertank en eveneens de markeringen van de 'Eisleck Trail' die we gaan volgen. Achter het pantservoertuig slaan we rechtsaf, 'Rue Saint-Roch' in. Aan een eerste splitsing houden we links aan en aan een 2de splitsing houden we rechts aan. Al gauw verlaten we de asfaltweg en gaan verder over een veldweg. Even later komen we op de 'N268' en slaan linksaf. Zo'n 150 m verder slaan we schuin rechts een pad in. De volgende kruising slaan we scherp rechtsaf. Eens uit het bos slaan we linksaf op de verharde weg. We lopen langs een aantal vakantie woningen en daarna de rand van een bos. Al gauw zien we het 'Viaduct van Houffalize' verschijnen en passeren er onderdoor.

Na de brug volgen we het traject verder en steken via een metalen brugje (Pont de SŻhet - 320 m) een kleine waterloop over. Zo'n 200 m verder slaan we scherp rechtsaf. Aan een kruispunt van wandelwegen wat verderop, steken we schuin rechts over. We gaan door een dennen- en beukenwoud tot aan de 'Ourthe'. We blijven even de waterloop volgen en gaan bergop. We komen aan een breder pad en slaan hier scherp linksaf. Onmiddellijk daarna slaan we rechts een steil en smal pad in dat dwars door het bos leidt. We komen aan een grote weide. We blijven rechtdoor volgen en gaan gestaag bergop. Aan het hoogtepunt 'CreŻ do Hourd - 435 m', slaan we rechtsaf.

Aan het volgend kuispunt gaan we rechtsaf en beginnen te dalen. Zo'n 300 m verder slaan we links een wandelpad in, net voor een boerderij. We lopen nog even door de weiden en gaan daarna verder door het bos. Daarna volgt een slingerend pad, naar beneden. We steken een brugje over en klimmen tot aan een asfaltweg. Hier gaan we rechtsaf en lopen over de weg. Even verderop slaan we links het bos in. Wanneer we aan een houten huisje (Cabane) komen, slaan we linksaf. We gaan bergop tot aan een rustplaats met picknicktafel (zo'n 50 m ten noorden van deze plaats is een prachtig uitzichtpunt). We vervolgen het traject in zuidelijke richting.

We blijven de goed aangegeven markeringen volgen. Ongeveer een kilometer verder krijgen we zicht op een pyloon en lopen er even later langs door. We beginnen langzaam te dalen, passeren een witte woning en houden daarna rechts aan. Het pad gaat even later doorheen een bos en we dalen steeds verder af richting de 'Ourthe'. We komen aan een kleine stuw met een ijzeren blauwe brug en steken deze over. Daarna slaan we linksaf. We lopen richting 'het meer van Nisramont'. Hier volgen we het afwisselend stijgend en dalend pad langsheen het meer over een afstand van ongeveer 1,5 km en bereiken dan 'de samenvloeiing van de Oostelijke en Westelijke Ourthe'.

We slaan daarna scherp rechtsaf. Opnieuw volgen we het pad langs het meer om na een 800-tal meter aan een splitsing te komen. We slaan linksaf en komen aan een uitzichtpunt met zitbank. Er volgt een smal pad over de kam en via een reeks van trappenpaden dalen we af richting 'de stuwdam van Nisramont'. We lopen langs de stuwdam, passeren enkele gebouwen en gaan daarna verder over de parking. We steken de weg 'Rue de Barrage' over en gaan over een smal pad langs de 'Ourthe'. Dit sterk geaccidenteerd pad volgen we zo'n 800 m en slaan dan rechtsaf. Aan onze rechterzijde is een beek die we volgen. Wat verder slaan we linksaf en volgen een sterk stijgend en slingerend pad tot aan een weide.

We slaan nu linksaf. We volgen deze weide in wijzerzin door middel van de aangebrachte markeringen. Daarna gaan we verder in noordelijke richting om alzo het gehucht 'Olloment' te bereiken. We passeren een groot landhuis, passeren even later een kerkhof met kapel en gaan zo tot 'Rue de Herou' alwaar onze etappe eindigt.

toegevoegd door HikingDB - op 14 Apr 2016
schevie schreef op 18 Apr 2016 - 12:21 volgende reactie
Deze wandeling was de eerste etappe op onze tweedaagse wandeltocht op de Eislecktrail. Samen met vijf collega's deze tocht ondernomen, werkelijk een hele mooie etappe, die toch een gemiddelde conditie vraagt om er ten volle van te kunnen genieten. Proviand niet te vergeten, want je komt onderweg weinig horeca tegen, mooi picknickplaatsen des te meer ! Overnacht in Nadrin, vlak aan de rosten van Le Herou, een prachtige locatie. Kortom, een prachtige tocht !
Ed schreef op 11 May 2016 - 13:47 volgende reactie

"Overnacht in Nadrin, vlak aan de rosten van Le Herou" Was dat dan wildkamperen ? Zo ja, kreeg je geen problemen met boswachters ? Dank voor het mooie verslag. E.
HikingDB schreef op 11 May 2016 - 17:14 volgende reactie
We sliepen in het hotel Les 5 Ourthes. Van daaruit daal je even af op een wandelpad en dan ben je aan de rots Herou. Wildkamperen hebben we niet gedaan. Wil je toch kamperen dan kan dit in Engreux op een officiŽle bivakplaats. Meer info hierover vind je op de website van bivakzone.be.