Kasteel van Reinhardstein

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een wandeling kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Sprimont - Wandeling no.2
Markering :
Afstand : 12,8 km
Start : Rue de l'Eglise 17 - 4140 Sprimont
Coordinaten : 50.488689 , 5.665926
Bron : Wandelkaart Sprimont

Vanaf de kerk lopen we in oostelijke richting. In de bocht gaan we rechtdoor. Daarna slaan we linksaf aan de kruising. We gaan nu bergop en slaan de eerstvolgende straat rechts in. We blijven volgen tot aan een grote baan en slaan dan linksaf. Een 100-tal meter verder, slaan we rechtsaf (Rue de Warnoumont). Wanneer de weg enkele honderden meters verder, afbuigt naar rechts, houden we links aan en gaan verder over een onverhard pad. We blijven de goed aangegeven markeringen zo'n 1,5 km volgen doorheen een klein bos en enkele weiden. We komen aan een monument, gelegen aan een verharde weg en slaan hier rechtsaf.

Ongeveer 300 m verder slaan we links een veldweg in. We blijven steeds rechts aanhouden en volgen ook nu weer de goed aangegeven markeringen. Na ongeveer 800 meter stappen, komen we aan een boerderij op een verharde weg en slaan linksaf.

Wanneer we vanaf de boerderij terug wandelen en een volgend pad rechts inslaan, kunnen we afdalen naar het uitzichtpunt 'Walther Fostier'. Nog wat lager vinden we een koepel van een kanon (47 mm anti-tank) met daaronder een afgesloten bunker. Deze koepel is afkomstig van Renault tank (APX 2B) en werd gebruikt als verdediging. Gesprekken met de lokale bevolking leren ons ook dat men met dit kanon de brug van zowel Sougné als Remouchamps onder vuur kon nemen. Daar het personeel niet steeds ondergronds in de bunker kon vertoeven gebruikten ze het gebouw nabij de bunker om te schuilen in rustige periodes.

GPS Locatie : 50.485641,5.698305

We blijven steeds rechtdoor volgen en na een kilometer stappen, krijgen we links een prachtig zicht over 'Aywaille' met onder andere de kerk 'Notre-Dame de Dieupart' en het kerkhof. We vervolgen onze weg rechtdoor en komen aan een kruispunt van wandelwegen. Hier volgen we naar rechts. We dalen af in een vallei en steken verderop een stroompje over. Daarna slaan we linksaf. We wandelen nog even door het bos, komen dan aan een verharde weg en slaan linksaf. Wanneer we beneden aan de grote baan (N30) komen, steken we deze schuin rechts over.

Er volgt een stuk asfaltweg, evenwijdig met de 'Amblčve' over een afstand van ongeveer 1,5 km. We lopen daarna rechts langs de inrit van een kasteel. Wanneer we ter hoogte van het kasteel wandelen, kiezen we voor het pad dat bergop leidt. Zo wandelen we richting de ruďnes die we eerder zagen op de rotsen.

Alvorens we onze route naar rechts vervolgen, nemen we eerst een kijkje achter de oude muur die we boven tegenkomen. Hierachter stoten we op verschillende ruďnes van de 'Chateau d'Ambléve'. We lopen volledig tot op het einde en passeren eveneens de hoge toren. Daarna klimmen we op de rotsen en krijgen een schitterend uitzicht over de omgeving van 'Aywaille'.

Boven aangekomen slaan we rechtsaf. Daarna houden we links aan. We wandelen doorheen het bos en verderop slaan we linksaf en steken een kleine waterloop over. Nu gaan we bergopwaarts. Eens uit het bos, houden we rechts aan en stappen langs enkele weiden. Zo belanden we even later op een asfaltweg waar we rechts afslaan. We blijven bergopwaarts volgen tot op een kruispunt met daarbij een monument. Hier slaan we rechtsaf. Het eerstvolgende kruispunt steken we recht over.

Zo'n 200 m verder, slaan we links een wandelpad in. Eens terug op de weg houden we links aan en daarna slaan we op het T-kruispunt rechts af. Net voor we de bebouwde kom verlaten, slaan we rechts een weg in. We gaan nu richting een watertoren en passeren deze even later. Aan een volgend kruispunt slaan we rechtsaf en dalen af. We blijven rechtdoor volgen en slaan wat later rechtsaf achter een school. Beneden aangekomen, aan een T-kruispunt, slaan we linksaf en gaan richting de kerk waar we gestart zijn.

Deze wandeling kan gevaarlijk zijn bij slechte weersomstandigheden en/of bij onvoorzichtigheid !

toegevoegd door HikingDB - op 08 Apr 2016
CAPTCHA Image
Wandelaar3680 schreef op 17 Apr 2017 - 23:23 volgende reactie

Vandaag deze wandeling gedaan. Het is een heel mooie en afwisselende route. Ze is net niet top wegens enkele te lange stukken tussen de (verspreide) bebouwing.