La HoŽgne

Door op het hoogteprofiel te klikken kan je de grote kaart bekijken. Door op de coordinaten te klikken krijg je de exacte locatie van de startplaats. Bij downloads kan het gpx-bestand gedownload worden indien dit aanwezig is. Reageren op een Via Ferrata kan via het formulier onderaan. Je kunt dit doen als gast of nadat je ingelogd hebt. Bij het invullen van het formulier kan je tevens een belevenisscore geven aan de hand van de sterren.

Ferrata Sasse
Moeilijkheid : B/C
Afstand : 6,4 km
Start : Via Porto Camarelle - 38080 Bondone
Coordinaten : 45.801954 , 10.535302

We volgen de weg langs het water in zuidwestelijke richting. Aan het einde slaan we het bos in en via een reeks van trappen gaan we naar boven. Daar aangekomen slaan we rechtsaf. Een 400-tal meter verder splitst de weg zich op, we houden rechts aan en volgen de Via Ferrata 'Sasse'. De route wordt afgewisseld met zowel wandelen als kletteren.

Na ongeveer 1,5 km bereiken we het einde en volgen het bordje uitgang. Nu volgt een steil stuk langs de rotsen en we beklimmen de ijzeren beugels om zo een plateau te bereiken waar de Ferrata eindigt. We volgen het pad nog even in zuidwestelijke richting tot aan een splitsing. Dan volgen we 'Sentiero dei Contrabbandieri' en slaan linksaf. Er volgt een lange klim doorheen het bos.

We blijven dit traject volgen totdat we terug op de splitsing komen waar we eerder passeerden. Verderop dalen we niet terug af langs de trappen maar volgen rechtdoor. Daarna dalen we via een slingerende asfaltweg af naar de parking waar we gestart zijn.

Op de terugweg zijn er enkele gevaarlijke stukken waar regelmatig stenen naar beneden vallen. Het is dan ook aangewezen je helm gedurende heel het traject aan te houden.